Do kuda je došla turbo reforma s početka rujna?

Posljednji događaji vezani uz odabir Ekspertne radne skupine (ERS) i Cjelovitu kurikularnu reformu (CKR) opetovano potvrđuju sve kritike o netransparentnosti, manjku političke volje i manipulaciji obrazovnih vlasti koje hrvatska stručna i šira javnost upućuje vise od godine dana, osobito dvama velikim prosvjedima održanima 1. lipnja prošle i ove godine.

Najodgovorniji za zaustavljanje provedbe Strategije obrazovanja, znanosti i tehnologije (Strategije) i CKR kao jedne od mjera je upravo premijer Plenković koji je unatoč svim do sad ukazanim nepravilnostima i greškama koje su učinjene u postupku odabira ERS-a nastavio davati podršku Dijani Vican te je time pokazao da su mu kvaliteta obrazovanja i transparentnost procedura manje bitne od pogodovanja pojedinim interesnim skupinama.

Ipak, kada bi premijer sukladno medijskim najavama smijenio gđu. Vican s čela Povjerenstva time bi pokazao određenu odgovornost prema obrazovnom sustavu i potvrdio da je prepoznao kako je gđa. Vican kočila i ozbiljno ugrozila reformu na što je lipanjskim prosvjedima i upozoren.

Međutim, premijer koji nije stručan za područje obrazovanja na čelu Posebnog stručnog povjerenstva (PSP) neće moći doprinijeti stručnosti procesa i opravdano je strahovati od novih trgovina i blokada.

Dosadašnji postupci premijera, koji se deklarativno zalaže za obrazovnu reformu, a svojim političkim odlukama zaustavlja provedbu Strategije i CKR-a te zanemaruje financijsko ulaganje u obrazovanje, ne ostavljaju puno mjesta za optimizam.

Ukoliko je obrazovanje na dobrobit učenika i učenica zaista prioritet ove Vlade, onda se to treba pokazati u odlukama i potezima koji će biti u skladu s demokratskim uzusima i otvorenošću prema javnosti. Do sada premijer nije pokazao da je obrazovanje prioritet, nego poluga kontrole i trgovine.

GOOD Inicijativa je već prilikom sklapanja trenutno vladajuće koalicije HDZ-a i HNS-a upozorila da ne podržava trgovanje obrazovanjem i budućnošću novih generacija. Iz tog razloga pozivamo ministricu Divjak da javno objavi dokumentaciju vezanu uz odabir članova ERS-a i provedenu analizu. Smatramo da je javni interes u ovom slučaju najvažniji. Ukoliko zaista postoje nepravilnosti o kojima se govori u medijima, onda cjelokupna Hrvatska javnost mora biti upoznata s tim. To je potez koji Ministarstvo znanosti i obrazovanja mora napraviti kako bi pokazao da zaista namjerava nastaviti s transparentnim i legitimnim radom na Cjelovitoj kurikularnoj reformi i Strategiji obrazovanja, znanosti i tehnologije.

Strategija obrazovanja, znanosti i tehnologije je prvi dokument koji je sustavno strateški pristupio unaprjeđenju obrazovanja. To je usvojena javna politika. Parcijalne mjere kao što je uvođenje Informatike, ozbiljan su odmak od Strategije i CKR-a. Ovakvim postupcima otvara se prostor da svaki novi ministar ili ministrica parcijalno provodi pojedine točke za koje procjeni da su važne ili njemu/njoj zanimljive, a ne držeći se Strategije i sustavnog rada na njezinoj provedbi.